JAWA Mustang 23
Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. Od roku 1966 kupovala od Jawy italská firma ItalJet podvozky a motory z typu 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu s názvem Mustang. Protože byl základní požadavek, využití součástkové základny pionýra, splněn a vhodný motocykl byl už vyráběn, přišlo na řadu jednání s firmou ItalJet. Považské strojírny se rozhodly pro výrobu vlastní tvarově a velikostně trochu pozměněné nádrže, další díly jako sedadlo, kastlík na nářadí a přední světlomet použily italské. Blatníky byly přizpůsobeny z Jawy 90 (ve výrobě od roku 1967). Podvozek byl upravený typ 20. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek, pojmenovaný rovněž Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný“ (i přesto se stal později velmi oblíbeným a žádaným).
Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italemmezeta řadu komponentů z dovozu (světlomety, kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky.