DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

JAWA Pionýr 20

                                              image

V roce 1967 Povážské strojírny představily nový typ s označením 20 a jeho sportovní provedení 21 Sport. Nejednalo se ani tak o nový typ, jako spíš o inovaci předešlých typů 05 Standard a 05 Sport. Jednalo se v podstatě jen o další modernizaci motoru, jemuž se podařilo konstruktérům zvýšit výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW) a následné přetypování. Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto úpravou časování (rozvodu), zvýšením komprese z 7,5:1 na 9,2:1 („ledvinkovitý“ spalovací prostor hlavy) a použitím nového karburátoru Jikov 2917 PSb.

Oba typy společně s typem 23 Mustang uzavíraly v roce 1983 výrobu malých motocyklů v Povážských strojírnách, kde se nadále vyráběly pouze mopedy Babetta.

Klikový mechanismus byl přepracován, vahadla setrvačníku byla kalená, vyvážená jinou metodou (odfrézováním materiálu namísto odvrtáváním), ojnice byla robustnější (pístní čep Ø 14,1 mm). Klikový mechanismus byl uložen ve dvou ložiskách 6303. Tenhle klikový mechanismus se objevil už na posledních vyrobených kusech typu 05.

Převodovka byla upravena (rozšířena), poměry zůstaly stejné jako u posledníh provedení předešlého typu 05. Přesuvná kola druhého převodového stupně měla 6 vztyčných kolíků.

Pravé víko motoru mělo zcela nový tvar a bylo uchyceno na dvou dutých sloupcích a třech šroubech M8. Bylo v něm vlisované ložisko 6202 do něhož se při nasazení na motor zasunulo prodloužené výstupní převodové kolečko. Ložisko ve víku bylo mazáno olejem z převodovky, jehož úniku bránilo gufero. Šnek pro vypínání spojky byl nahrazen jednoramennou pákou. Pro kontrolu zapalování bylo na víku připevněno třemi šrouby M5 víčko z hliníku (později z prolisovaného plechu).

Nový karburátor Jikov 2917 PSb měl difuzér zvětšený na Ø 17 mm a měl upravenou plovákovou komoru. Přívod paliva již neuzavírala jehla napevno procházející plovákem, ale plechová páčka (zajištěná kolíčkem) zavírající ventil našrobovaný ve víčku komory. Vertikální pohyb plováku zajišťoval šroub s tyčkou, našroubovaný zespodu do dna plovákové komory. Tyčka prochází dutou dírou v plováku. Tato modernizace zajistila snažší údržbu a především možnost seřízení hladiny.

Zapalování („magneto“) zůstalo stejné, jako u předchozího typu 05, jen předstih (předzápal) byl změněn na 1,6 – 1,9 mm před horní úvratí.

image